قوانین و فنون لازم در کلاس داری یک معلم چیست؟
بهتر است با قوانین و فنون لازم در کلاس داری یک معلم قبل از ورود به کلاس آشنا شویم
قوانین و فنون لازم در کلاس داری
کلاس درس در واقع محل نمایش شخصیت و علم و فن معلم میباشد. معلم باید هر چه در توان دارد در کلاس درس خرج کند و دانش آموز را محور آموزش قرار دهد نه خودش.
یک معلم قبل از رفتن به کلاس به جای این که از خود بپرسد (امروز قصد دارم چه کار کنم؟) می گوید: امروز دانش آموزان میخواهند چه کاری انجام دهند.
در فرآیند یاددهی – یادگیری نقطه شروع حرکت شما به عنوان معلم و مبدأ حرکت دانش آموزان به عنوان یادگیرندگان می تواند بسیار متفاوت باشد.
ابتدا باید بدانید دانش آموزان شما از نظر موقعيت ذهنی و شناختی کجا هستند؟
و قصد دارند از چه نقطه ای حرکت خود را شروع کنند تا بتوانید آنها را در جهت رسیدن به هدف راهنمایی کنید.
برای برقراری ارتباط مؤثر در کلاس با دانش آموزان مهارتها و فنونی وجود دارد که به ما معلمین کمک میکند که بتوانیم درست ارتباط برقرار کنیم.
به موقع تدریس نمائیم. کلاسی آرام و دلنشین و جذاب داشته باشیم که ذیلا به شرح پازهای اقدام می پردازیم.
الف – قبل از ورود به کلاس
قبل از ورود به کلاس با آمادگی کامل از نظر ظاهر و علمی با نگاه کردن در آینه و بررسی وضع ظاهر وارد کلاس شوید چون اگر از نظر ظاهری نامرتب باشید دیگر تا آخر سال هر چند توانا هم باشید مورد قبول واقع نمی شوید.
معلم به تنهایی در یک کلاس در مقابل حداقل چهل چشم قرار می گیرد
و چهل چشم تمامی حرکات و جهات رفتار را زیر زره بین می گذارند.
اگر در بستن بند کفش، دکمه لباس، کمربند و شلوار، جوراب و یا هر مورد دیگر اشتباهی رخ داده باشد ممکن است بدان نام مشهور شود.
بگویند معلمی که دکمه اشتباه یا فلان يا فلان که مطالب و مثال هایش زیاد میباشد. پس قبل از ورود به کلاس این کارها را انجام دهید.
1- نگاه کردن در آینه:
لازم است در تمامی مدارس و دفاتر آینههای بزرگی نصب نمایند که سراسر قیافه در آن مشخص باشد و معلم از موی سر و بینی و دندان و ناخن و تا میرسد به کفشهای پایش را خوب نگاه کند. اگر عیب و ایرادی داشت آنرا ببیند و حل نماید تا مرتب و منظم وارد کلاس شود.
۲- مطالعه مطالب مورد تدریس:
معلم هر چند عالم و توانا باشد بهتر است قبل از تدریس بر مطالب مورد تدریس خود مطالعه کافی داشته باشد
و مطالب را حداقل روخوانی بنماید تا کلماتی که تلفظ آنها مشکل است وی را در کلاس درس دچار مشکل نسازد و اگر در تمرین و پرسش دارد جواب آنها را قبلا پیدا کند و کتبی که تدریس می کند آن کتاب ها را در منزل داشته باشد.
متأسفانه یکی از معایب معلمين ما این است که به مطالب مورد تدریس اشراف ندارند و گاهی در حین تدریس در مقابل سؤال ساده شاگردان بی جواب میمانند.
هر چند بهتر آنست اگر جواب سؤالی را معلم بلد نبود با کمال شهامت اظهار نماید که «نمیدانم» ولی اگر سؤال مرتبط با کتاب و موضوع درس مورد تدریس باشد مشکل ساز است.
۳- داشتن طرح درس:
طرح درس از ضروریات و اسلحه آرام کننده میدان تدریس است.
معلمی که طرح درس دارد میداند با چه روشی و در چه مدتی فلان موضوع را تدریس و کجای کلاس و از چه کسانی ارزشیابی بعمل آورد.
باور کنید نصف تدریس مربوط به طرح درس است. طرح درس لازم نیست که به صورت سناریوی باشد که تمامی جزئیات را شامل شود.
همان چهارچوبی که بدانید چه درس میدهید؟ و چه قدر وقت دارید؟ و چه می پرسید؟ کافی است.
4- داشتن برنامه هفتگی کلاس:
بهتر است در ابتدای دفتر حضور و غیاب یا ثبت نمرات برنامهای داشته باشید
که بدانید زنگ اول… در کدام کلاس درس دارید این طوری نباشد که هر زنگ از معاون بخواهید من در کدام کلاس درس دارم؟
5-حضور به موقع در مدرسه:
رعایت نظم و انضباط بسیار مهم است. لازم است معلم قبل از دانش آموزان در مدرسه حضور داشته باشد
و در مراسم صبحگاهی و ظهر گاهی شرکت فعال داشته باشد و اگر ممکن بود قبل از شاگردان به کلاس وارد شود.
این را تجربه کنید نتیجه آنی و عینی آن را خواهید چشید.
6- حضور به موقع در کلاس درس
بهتر است که معلم در تمام زنگها قبل از دانش آموزان به کلاس تشریف ببرد و اگر این ممکن نبود حتما زنگ اول هر روز قبل از شاگردان در کلاس حضور داشته باشید
این را آزمایش کنید تا از تمامی محاسن آن آگاهی پیدا کنید.
۷- داشتن دفتر نمره یا لیست نمره خصوصی
این لیست به شما کمک می کند تا دانش آموزن را بخوبی بشناسید و ارزشیابی دقیق و کاملی از آنها بعمل آورید
و در واقع نوعی سیاهه رفتار است که تمامی نکات مثبت و منفی دانش آموز شما در آن ثبت می شود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید