آشنایی با ویژگیهای فنی و حرفه ای یک معلم
آشنایی با ویژگیهای فنی و حرفه ای یک معلم که وی را متمایز خواهد ساخت و توانایی های او را افزایش میدهد
هر حرفه ای را فنی است معلمی هم فنونی لازم دارد. تا در کار خود موفق باشد و بتواند دانش آموزانش را به اهداف عالی تعلیم و تربیت برساند.
و این ویژگی برای معلمی بسیار لازم و ضروری است متأسفانه در جاهای مختلفی معلمينی یافت میشوند از سر ناچاری به معلمی روی میآورند
و چندان علاقهای به معلمی ندارند و به مسائل فنی و حرفه ای ، و تکنیکی معلمی نا آشنا هستند و باعث افت تحصیلی و روحی و روانی فراگیران میشوند
بعضی از ویژگیهای فنی برای معلم به قرار زیر است.
1: علاقه مندی به شغل مقدس معلمی:
در هر کاری علاقه حرف اول را میزند معلمی که به کار خود ایمان ندارد و مدام از کم و کاستیهای معلمی میگوید نمیتواند فردی موفق باشد.
معلمی موفق است که به کار خود عشق بورزد و معلمی را در دریافت پول و مزد و اضافهکاری خلاصه نمیکند
و شاگردان این مسائل را بخوبی در مییابند و معلمی را الگو قرار میدهند که عاشق معلمی است و معلمی را شغل و کاسبی و درآمد و ثروتمند شدن نمیداند بلکه معلمی را به قول شهيد مطهری هنر و علاقهای میداند که دانش آموزان را به مقاصد عالی تعلیم و تربیت میرساند.
2: علاقه مندی به دانش آموزان:
معلمی موفق است که دانش آموزانش را دوست بدارد و به آنان علاقه داشته باشد.
علاقمندی و دلسوزی هم به عنوان یک الگو تأثير بسیار مثبتی در جلب علاقه ی شاگردان به درس دارد.
این علاقهمندی هم از طریق رفتارهای کلامی و هم رفتارهایی غیر کلامی به شاگردان منتقل میشود.
معلمی موفق است و می تواند انگیزه زیادی ایجاد کند که هم به کارش و هم به شاگردانش علاقه مند باشد.
3: شیک پوش
شیک پوشی به معنای لباس گران به تن کردن نیست بلکه به معنی پوشیدن لباس تمیز و تازه میباشد
معلمی که میخواهد الگوی دانش آموزانش باشد باید با سرو وضع مرتب در کلاس درس حاضر شود تا مورد تمسخر بعضی از دانش آموزان قرار نگیرد.
شیک پوشی در واقع یکی از ویژگیهای فنی است که معلم میتواند به وسیله آن کلاس را کنترل کند زیرا اگر لباس و کفش نامرتب باشد خود سوژههایی برای ایجاد بی نظمی در کلاس می شود.
4: خوش اخلاقی
یکی دیگر از ویژگی های فنی معلم خوش اخلاقی است
برای یاددادن و آموزش، فنی که میتواند دانش آموزان را مانند موم در اختیار معلم قرار میدهد.
بی شک یکی از فنون علاقه مند کردن دانش آموز به درس و مدرسه اخلاق نیکوست چنانچه خداوند به پیامبر میفرماید اگر تند خو و خشن بودی مردم از اطرافت پراکنده میشدند.
دانش آموزان مدام از اخلاق معلمان صحبت میکنند و کلاس معلمی را دوست دارند که حرمت آنها را نگه میدارد و با احترام با آنها رفتار میکند.
انسان در هر سنی به محبت نیاز دارد حتی در میانسالی و پیری هم اگر از کسی محبت و احترام ببیند آنرا میپسندد چه رسد به دوران تحصیل و کودکی و نوجوانی
5: آشنایی با اصول تعلیم و تربیت:
از فنون لازم حرفه معلمی آشنایی با اصول فلسفه تعلیم و تربیت دین اسلام و سایر مکاتب میباشد تا از این طریق موجبات تحقق هدفهای تعلیم و تربیت را بیشتر و بهتر فراهم سازد.
آشنایی با این اصول سبب میشود که رفتار معلم با دانش آموزان تحت ضابطه خاص در آید و به توقعات في ما بين شاگرد و معلم نظم منطقی میدهد. دیگر فایده این آشنایی ایجاد علاقهای است که معلم نسبت به تدریس پایه و درس مورد نظر به دست میآورد.
6: اشراف بر موضوع تدریس:
اگر اطلاعات معلم از درسی که تدریس میکند کافی باشد میتواند براحتی از عهده کنترل کلاس بر آید و به سؤالات گوناگون فراگیران پاسخ دهد.
بدبختی معلم زمانی شروع میشود که شاگردان پی به بی سوادی معلم در درسی که تدریس میکند ببرند
از این به بعد معلم از ابهت و عظمت میافتد و هر بی حرمتی که بخواهند به معلم میکنند و معلم نمیتواند نظم منطقی را در کلاس ایجاد کند و دیگر حرفهایشان برای آنها اعتبار ندارد و با انواع توهینها و بهتانها گرفتار میشود
پس همان گونه که گفته شد مطالعه مستمر و مداوم لازمه فنون معلمی است.
7: علاقه مندی به شرکت در دوره های ضمن خدمت:
میدانیم که مطالب و مسائل علمی و آموزشی همواره تغییر میکند. یک معلم همواره باید در جریان این تغییر و تحولات علمی و آموزشی قرار گیرد.
8 :عدالت معلم
یکی دیگر از خصوصیات و فنون معلم توانا عدالت و داوری درست میباشد.
معلم واقعی مانند یک قاضی عادل در کلاس درس. در تدریس، در تقسیم نگاه، در ارزشیابی از دانش آموزان به عدالت رفتار میکند و از هر گونه تعصب نامعقول نسبت به واقعیتها، اشخاص و حتی خودش دوری میکند معلم عادل نظر شخصی خود را بر سایر مطالب علمی ارجحیت نمیدهد.
9: آگاهی از روش های تربیتی
از فنون مهم و ویژگی لازم برای معلمی آشنایی با انواع روشهای تربیتی میباشد.
معلم توانا به موقع تشویق و تنبیه میکند از انواع روشهای تربیت مانند محبت، تکریم شخصیت، تشویق شفاهی، کتبی، گروهی، دادن لوح تقدیر، جایزه، معرفی به دفتر، ثبت اسامی در تابلو، نشان دادن فیلم و اردو و… به درستی استفاده می کند.
معلم آگاه از حرفه معلمی برای کسب موفقیت هر چه بیشتر در کار خود باید به تمامی روشهای تشویق و تنبیه آشنا بوده و از هر یک از آنها به موقع و به اقتضای زمان و مکان استفاده کند.
به گفته خليل جبران «تشویق مانند خورشید است و تنبیه مانند ماه. تا نور خورشید باشد ماه منور نیست .
10: رعایت تفاوت های فردی:
قرآن می فرماید: «و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض»
هر دانش آموز انسانی منحصر به فرد است به این دلیل بسیار روشن که هیچگاه موقعیت خانواده، مشکلات، امکانات، علایق، استعدادها و سایر شرایط محیطی و وراثتی و سازنده شخصیت افراد یکسان و مساوی نیست.
بنابراین خیلی مهم است که معلم تفاوتهای دانش آموزان را بپذیرد و این واقعیت را در تدریس، نوع برخورد و چگونگی رفتار با هر یک لحاظ کند.
همان گونه که انسانها در ظاهر با هم متفاوتند از نظر شخصیتی و توان یادگیری هم با هم فرق میکنند.
معلمان خوب و موفق تفاوتهای فرد را قبول دارند و در عین باور به توان یادگیری دانش آموزان این نکته مهم را نیز درک میکنند که آنها به دلیل تفاوتهای فردی به طور متفاوت میآموزند.
برخی از آنها از نظر یادگیری دیداری هستند. بعضی به صورت انتزاعی و گروهی از راه خواندن بهتر یاد میگیرند.
بنابراین معلم باید روش و رویکرد آموزشی (چند بعدی) را اتخاذ کند.
معلم آگاه میداند که هر فردی خودش است و در تعین تکلیف و انتظارات فرد تفاوتهای فردی را مد نظر قرار میدهد
و از هر دانش آموز به اندازه توانایش توقع دارد و به این طریق در راه شکوفایی استعدادهای فطری و بالقوه هر فرد در محیط آموزش و جهت به فعلیت در آمدن توانایی های افراد تلاش می کند.
اگر گفته شود که انسان همیشه از تفاوتهای موجود میان همنوعان خود آگاهی داشته، سخن گزافی نیست و در پی این آگاهی به نظریههای مختلف، معتقدات یا خرافات مربوط به علل اساسی اینگونه تفاوتها دست یافته است و به تناسب زمینه ذهنی خود به تغییر آنها پرداخته، پس معلوم است که در تمام اعصار و قرون حقيقت وجود آنها را پذیرفته است
11: امانتداری:
از صفات ارزنده انسانها خصلت امانتداری است. طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص): لا ایمان لمن الا امانه له.
به طور کلی امانتداری مهم ترین حرفه معلمی است
اگر شاگردان بفهمند که معلم رازنگهدار آنهاست و تمامی درون و دل خود را برای معلمشان باز خواهند کرد.
چون امانتداری فقط جنبه ظاهری و مادی نیست بلکه تمامی راز و رمزهای درونی را هم شامل میشود و بدین صورت معلم میتواند به درد دل شاگردان گوش کند و اگر توانست در صدد حل و رفع مشکلات آنها برآید چه بسیار معلمان بودهاند که توانستهاند شاگردان خود را دستگیر بوده و از گمراهی برهانند و یکی از صفات بارز مؤمنین به قول قرآن امانتداری است.
حال که صحبت از امانتداری باشد لازم است که بپرسیم بزرگترین امانتی که به معلم سپرده میشود چیست؟
این امانت موجودی جاندار، گرامی و شریف به نام انسان است: چه امانتی بالاتر و مهمتر از انسان که به قول قرآن خلیفه خدا در زمین و اشرف مخلوقات خداوند میباشد موجودی که امانتداریش مشهور است.
در روز ازل پذیرفته که امانتدار باشد. «فابین ان يحملها فعلها الإنسان» این مسئولیت کار معلمی را سنگین تر میکند پس جزء پر مسئولیت ترین کارها و مشاغل میباشد.
امانتداری در موجودات جاندار تنها حفظ و حراست آنها نیست بلکه پرورش دادن تمامی استعدادهای آنان میباشد. معلمان باید توجه داشته باشند که امانتداری تنها درس دادن نیست بلکه شناسایی تمامی جنبه های آدمی است و پرورش زمینه های فطری و خدادادی انسان ها میباشد.
آشنایی با ویژگیهای فنی و حرفه ای یک معلم که وی را متمایز خواهد ساخت و توانایی های او را افزایش میدهد
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید