ویژگی های لازم برای معلم شدن
ویژگی های لازم برای معلم شدن
یکی از مهم ترین عوامل و عناصر یادگیری و تدریس معلم می باشد.
معلم خوب و به تمام معنی میتواند بر عناصر و عوامل دیگر آموزشی ارجحیت دارد و حتی میتواند ضعف کتابهای درسی را جبران کند
و با تدابیر عاقلانهای که میاندیشد مكان حزین را به فضای دلنشین و جذاب با حداقل امکانات برای فراگیران فراهم کند.
در مدارس ما به محض به صدا در آمدن زنگ تمامی شاگردان از روی سر همدیگر و معلم میبرند و سعی میکنند که نفر اول در خروج از کلاس و مدرسه باشند.
چرا دانش آموز ما اینگونه رفتار میکند؟
چرا فضای کلاس را مانند زندان میدانند که میخواهند از آن خارج شوند؟
چرا آنها دنبال تعطیلی (هر چند تعطیلات در ایران هم کم نیست) میگردند؟
دانش آموزان ما قبل از معلمین یک مدرسه میدانند که فلان روز و ساعت جلسه شورای دبیران و… میباشد.
پاسخ این سؤالات روشن و واضح است.
معلمين ما اگر بخواهند میتوانند این بیزاری و عدم علاقه شاگردان را در مدرسه و درس جبران نمایند
پس معلمین توانا با شناسایی عوامل بیزاری و مدرسه گریزی به طور کلی عبارتند از ضعف نظام آموزشی، ضعف خانوادهها، مشکلات فرهنگی و کمبود وسایل و فضای آموزشی، استفاده از روشهای نامطلوب آموزشی و… میباشد.
میتوانند ضعفهای گفته شده را جبران و به قول گاندی دیواری از انسانیت و محبت را دور مدارس بکشند
که با وجود آسانی هیچ کس از آن فرار نکند؛ بدین لحاظ در این قسمت و به جهت اهمیت مهمترین ویژگیها و خصوصیات لازم را برای معلمی به شرح ذیل بیان میکنیم.
این خصوصیت از ویژگی های اصلی و ضروری برای تدریس است که شامل سلامت ابعاد مختلف شخصیت از جنبه های جسمی، روانی، فرهنگی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، رفتاری و … میباشد.
خصوصیات فوق در آموزش و پرورش کودکان تأثیر مستقیم دارد و ظاهر بی آلایش و سادهی معلم میتواند الگوی رفتار مورد پسند دانش آموز واقع شود.
فردی که به بلوغ اجتماعی و عاطفی نرسیده و اسیر خواستهها و تمایلات کودکی است و به قول فرويد (۱۹۳۹) در نهاد مانده است و یا قضاوتهای او بجای حاکمیت تعقل هنوز بر احساسات بچهگانه استوار است یا شخصی که کمرو و ترسو است و از روزگار مینالد و نمیتواند راههای خلاقانهای برای حل مشکلات خود داشته باشد. چگونه میتواند معلم موفقی باشد بعضی از ویژگیهای جسمانی عبارتند از:
الف – ۱- سلامت بینایی
لازم است دید معلم کامل باشد تا خلاف کاریهای دانش آموزان از دید او پنهان نماند
و بتواند در موقع لزوم برخورد مناسب و شایسته هر رفتار را انجام دهد و یا اینکه در خواندن متون و تصاویر اگر دچار اشكال شود میتواند از عوامل مزاحم کلاس باشد.
الف – ۲- سلامت شنوایی
شنوایی هم مانند بینایی از لوازم اصلی آموزش برای حرفه معلمی است تا از مزه پرانیهای شاگردانش بی خبر نباشد و عوامل مزاحم کلاس را شناسایی کند.
الف – ۳- سلامت دست و پا
دست وسیلهای است که بیشترین کاربرد را در تدریس دارد و همواره در دست معلم است جهت توضیح در نوشتن و دست دادن و… و سلامتی پاها هم لازم و ضروری است.
الف – 4- خوش تیپی و قیافه مناسب در شأن معلم:
این ویژگی در بسیاری از کشورها مانند فرانسه و پاکستان از شرایط اصلی استخدام معلمان میباشد و در درجه اول این شغل شریف قرار دارد.
معلم از نظر قد و وزن باید متناسب باشد نه زیاد کوتاه قد و نه زیاد چاق یا لاغر.
الف – 5 – سلامت روانی معلم
برای تمامی مشاغل و بویژه این شغل مقدس معلمی سلامت روان اهمیت ویژه ای دارد.
معلمی که روان سالمی نداشته باشد نمی تواند الگوی خوبی برای شاگردان باشد و یا شاگردان سالمی را تحویل اجتماع نماید.
معلم باید شخصی باشد آرام و مسلط به اعصاب خود تا بتواند تفاوت های فردی شاگردان را تحمل و از عهده شرایط سخت معلمی برآید.
الف – 6 – سلامت اجتماعی:
یک ضرب المثل چینی می گوید
اگر به تظاهر هم بود باید رعایت حرمت بعضی از فرهنگها را داشت
معلمان ما هم در روستاهای مختلف با فرهنگهای متفاوت سروکار دارند باید به بلوغ اجتماعی رسیده و توانایی تحمل خرده فرهنگها را داشته باشند
در غیر اینصورت مورد پذیرش و احترام واقع نخواهند شد و سبب جدایی والدین و مدرسه خواهند شد.
هر هنر که استاد بدان معروف شد
جهان شاگردش بدان موصوف شد”
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید