بهتر است با قوانین و فنون لازم در کلاس داری یک معلم بعد از ورود به کلاس آشنا شویم
بهتر است با قوانین و فنون لازم در کلاس داری یک معلم بعد از ورود به کلاس آشنا شویم
ب: در کلاس درس:
اولین روز کلاس
یک شروع خوب از سوی معلم میتواند از وقوع بسیاری از مشکلات و بینظمیها در کلاس جلوگیری کند.
بنابراین حتما به عنوان معلم باید تمام انرژی خود را به کار گیرید و تلاش کنید که اولین جلسه تدریس شما بهترین جلسهی تدریس باشد.
بهتر است در آغاز به طور رسمی با شاگردان برخورد کنید و به تدریج چه از لحاظ شناخت هر چه بیشتر صمیمی شوید و بتوانید تصویری از یک معلم باسواد، ماهر، مقتدر و مسلط را فراهم کنید.
این بدان دلیل است که معمولا پس از اولین جلسه درس، دانش آموزان در بارهی کار معلم قضاوت میکنند.
بنابراین اولین جلسه کلاس مهم است و میتواند اثر آن در سراسر سال در ذهن شاگردان باقی بماند.
موفقیت و شکست هر معلم در یک سال تحصیلی به رفتار او و چگونگی کنترل و اداره کلاس در اولین جلسه بستگی دارد.
اگر در اولین جلسه نشان دهید که یک معلم موفق هستید در واقع نگرش مثبتی را در ذهن شاگردان خود ایجاد کردهاید و اگر در طول سال دچار مشکل شدید هنوز تصویر و تصور مثبت جلسه اول در ذهن آنان وجود دارد که شما یک معلم قوی هستید و می توانید کلاس را بخوبی کنترل نمایید.
اولین روز تدریس با حرمت و احترام و کوبیدن در وارد کلاس شوید و سلام را هیچ گاه فراموش نکنید.
رو در روی شاگردان که قرار می گیرید حتما چند دقیقهای کلی و با همگی احوالپرسی داشته باشید.
جلسه اول بسیار مهم است. سعی کنید جلسه پرباری داشته باشید بخاطر سپردن اسامی دانش آموزان در جلسه اول از عوامل مؤثر و قدرتمند اداره کلاس است بسیاری از روش های مدیریت با داشتن نام دانش آموزان کامل می شود.
یادگیری اسامی حتی چند نفر، معلم را باهوش و زیرک جلوه می دهد.
وقتی شما نام دانش آموزی را با اسم کوچکش صدا میکنید سبب یک پیوند عاطفی میشود و به خود اجازه نمیدهد که نظم کلاس را به هم بزند.
هم چنین اگر شما بخواهید به سرعت اسامی شاگردان را یاد بگیرید آنها میفهمند که شما علاوه بر داشتن حافظه قوی، به آنها علاقه دارید و میتوانید بخوبی اداره کلاس را بر عهده بگیرید.
چون یادگیری اسامی دانش آموزان برای بعضی از معلمان به دلیل تعداد زیاد دانش آموزانی که دارند و تدریس در کلاسهای گوناگون و مدارس مختلف کاری طاقت فرسا است.
اینک به بیان برخی از روشها برای یادگیری سریع اسامی می پردازیم.
1- در اولین جلسه درس از شاگردان بخواهید تا هر کدام خود را معرفی کنند.
اولین فایده این کار این است که شما تلفظ صحیح اسامی آنها را یاد می گیرید و هم چنین کمک می کند تا اسم های آنها را به خاطر بسپارید.
۲- با ترتیب مسابقه ای بدین شرط
هر کس در جلسه اول اسامی زیادتری از هم شاگردیهایش را بیان می کند (تشویق می شود)
هم سبب تكرار اسامی می شود و هم نوعی صمیمیت در بین آنها برقرار می شود چون معمولا بچه های مدارس از جاهای مختلف شهر می آیند و همدیگر را نمی شناسند خصوصا پس از ارتقاء به مقطع بالاتر
٣. می توان از دانش آموزان خواست
تا در جلسه اول اسامی خود را تهیه کرده و به میزشان بچسپاند بدین صورت وقتی معلم دانش آموزی را صدا می زند می تواند بین چهره او و اسمش رابطه برقرار کند.
در همان جلسه اول فرمی تهیه کنید که در آن فرم مشخصات کامل فرد مانند نام – نام خانوادگی به نام پدر – شغل پدر – میزان درآمد – تعداد برادران و تعداد خواهران – شغل و تحصیلات آنها به فرزند چندم خانواده – سابقه بیماری مزمن و آدرس و تلفن را از آنها بگیرد
و به صورت محرمانه آنرا نگهداری نماید و به آنها اطمینان دهید که کاملا محرمانه نگهداری میکنید تا اطلاعات درست و کافی به شما ارائه نمایند.
اهمیت این فرم علاوه بر شناسایی و معرفی کامل خود و خانوادهاش در طول سال تحصیلی به شما امکان میدهد که بیشتر آنها را بشناسید و با آنها در ارتباط باشید و شناسایی کاملی است که می توانید متناسب با شخصیت ایشان برخورد داشته باشید.
بیشترین وظایف معلم مربوط به کلاس درس است. معمولا این وظایف در آئین نامه های آموزشی دوره های مختلف تحصیلی نیز درج شده است و پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید