آشنایی با راه کارهایی برای جلوگیری از بی انضباطی دانش آموزان در کلاس
راه کارهایی برای جلوگیری از بی انضباطی در کلاس:
بخش اول
1- شرکت دادن دانش آموزان در برنامههای انضباطی و روشن کردن قوانین و مقررات مورد انتظار از آنها برای جلوگیری از بی انضباطی
۲- تشویق و تنبیه به موقع و متناسب با رفتار دانشآموزان باشد.
3- با دادن حق تصمیمگیری با شاگردان در آنان زمینه اعتماد به نفس و خوش بینی مسؤلیت پذیری بوجود آورد.
4- مقررات وضع شده باید برای تمامی دانشآموزان به اجرا در آید و استثنایی در آن نباشد.
5- برای اوقات فراغت آنها برنامهریزی صحیحی انجام گیرد که به فعالیتهای ذهنی و علمی بپردازد.
بخش دوم
6- در تهیه قوانین و مقررات از خود آنان کمک گرفت و بدانیم که اگر قوانین به پیشنهاد آنان باشد و تصویب شود هیچگاه نخواهند شکست.
7- هماهنگی کامل بین مقررات مدرسه و خانه بوجود آید برای این مورد میتوان در جلسات انجمن قوانین مدرسه را به اطلاع اوليای شاگردان رساند.
8- هنگامی که دانش آموزان احساس ترس، اضطراب و خشم میکنند بیشتر مرتکب بیانضباطی می شوند
بنابراین تا جایی که امکان دارد این موارد را به حداقل برسانیم.
9- همانگونه که انتظارات بالا سبب ناکامی آنها میشود انتظارات پایین معلم نیز موجب ملامت، بیزاری و بیحوصلگی آنان از درس معلم و مدرسه را فراهم میکند.
بخش سوم
10-از روشهای مختلف تدریس مناسب با موضوع درس و کتاب درسی استفاده کرد و از تدریس یکنواخت و به یک شیوه خودداری گردد.
11- در برخورد با دانش آموزان باید از تقویت کنندهها – مانند نوازش، دستدادن، دست به شانهزدن، خواندن نام کوچک آنها و… استفاده کرد.
زیرا رفتار و برخورد صمیمانه تا حدود زیادی از بی انضباطی و شرارت آنها میکاهد
البته باید با احتیاط بود چون ممکن است جنبه سوء تفاهم و سوء استفاده پیش آید.
12- تا جایی که امکان دارد با آنها صمیمی و دوستانه رفتار کرد و از سخت گیری های بی مورد پرهیز کرد.
چون غیر مستقیم به خشونت متوسل می شوند و در غیاب اولیای مدرسه دست به خرابکاری میز و صندلی و دیوارها می زنند
یا روی در و دیوار نوشته های خود را ظاهر می کنند.
۱۳- هر چند یكبار جلساتی با حضور مشاوران زبده و معلمین مورد احترام با آنها داشت و انتقادات آنها را از اولیای مدرسه جویا شد
اگر منطقی و قابل اجرا بود اجرا شود و اگر ناسازگار با قوانین مدرسه بود با حرمت آنها را تفهیم کرد.
14- برقراری انضباط زورکی از راه تنبیه پیامدهایی نظیر مقاومت، بی اعتنایی و یا عصیان، منفی بافی، تملق و فرار از زندگی دانش آموزان را بدنبال خواهد داشت
پس بهتر است بیشتر از تشویق استفاده کرد.
بخش چهارم
15- چون شاگردان درس خوان، منضبط هستند مشکلی برای معلم ایجاد نمیکنند
بنابراین مورد بیمهری معلم قرار میگیرند و عکس این مطلب دانشآموزان ناسازگار چه مثبت و چه منفی بیشتر مورد توجه معلمان قرار میگیرند.
این کار باعث میشود که دانشآموزان درسخوان کم کم دلسرد شوند و آنان نیر مرتكب بیادبی شوند و به کارهای نامعقول دست بزنند.
16- برنامه مناسبی برای جلوگیری از وقوع بی انضباطی دانش آموزان و اطلاع از رفتار آنها طراحی شود.
17-افکار مثبت و شاد داشته باشید و دانش آموزان را از عواقب نمره منفیها و سختیهای کار در آینده نرنجانند بلکه همواره شاگردان را تشویق کنند.
۱۸ – به تفاوت های فردی توجه شود و تبعیض را به حداقل برسانند.
19- معلم با مطالعه کافی، آمادگی زیادی در زمینه روحی، جسمی و علمی و با نشاط وارد کلاس درس شود تا کلاس پر نشاطی داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید