آشنایی با راه کارهایی برای جلوگیری از بی انضباطی دانش آموزان در کلاس
راه کارهایی برای جلوگیری از بی انضباطی در کلاس:
بخش اول
1- شرکت دادن دانش آموزان در برنامههای انضباطی و روشن کردن قوانین و مقررات مورد انتظار از آنها برای جلوگیری از بی انضباطی
۲- تشویق و تنبیه به موقع و متناسب با رفتار دانشآموزان باشد.
3- با دادن حق تصمیمگیری با شاگردان در آنان زمینه اعتماد به نفس و خوش بینی مسؤلیت پذیری بوجود آورد.
4- مقررات وضع شده باید برای تمامی دانشآموزان به اجرا در آید و استثنایی در آن نباشد.
5- برای اوقات فراغت آنها برنامهریزی صحیحی انجام گیرد که به فعالیتهای ذهنی و علمی بپردازد.
بخش دوم
6- در تهیه قوانین و مقررات از خود آنان کمک گرفت و بدانیم که اگر قوانین به پیشنهاد آنان باشد و تصویب شود هیچگاه نخواهند شکست.
7- هماهنگی کامل بین مقررات مدرسه و خانه بوجود آید برای این مورد میتوان در جلسات انجمن قوانین مدرسه را به اطلاع اوليای شاگردان رساند.
8- هنگامی که دانش آموزان احساس ترس، اضطراب و خشم میکنند بیشتر مرتکب بیانضباطی می شوند
بنابراین تا جایی که امکان دارد این موارد را به حداقل برسانیم.
9- همانگونه که انتظارات بالا سبب ناکامی آنها میشود انتظارات پایین معلم نیز موجب ملامت، بیزاری و بیحوصلگی آنان از درس معلم و مدرسه را فراهم میکند.
بخش سوم
10-از روشهای مختلف تدریس مناسب با موضوع درس و کتاب درسی استفاده کرد و از تدریس یکنواخت و به یک شیوه خودداری گردد.
11- در برخورد با دانش آموزان باید از تقویت کنندهها – مانند نوازش، دستدادن، دست به شانهزدن، خواندن نام کوچک آنها و… استفاده کرد.
زیرا رفتار و برخورد صمیمانه تا حدود زیادی از بی انضباطی و شرارت آنها میکاهد
البته باید با احتیاط بود چون ممکن است جنبه سوء تفاهم و سوء استفاده پیش آید.
12- تا جایی که امکان دارد با آنها صمیمی و دوستانه رفتار کرد و از سخت گیری های بی مورد پرهیز کرد.
چون غیر مستقیم به خشونت متوسل می شوند و در غیاب اولیای مدرسه دست به خرابکاری میز و صندلی و دیوارها می زنند
یا روی در و دیوار نوشته های خود را ظاهر می کنند.
۱۳- هر چند یكبار جلساتی با حضور مشاوران زبده و معلمین مورد احترام با آنها داشت و انتقادات آنها را از اولیای مدرسه جویا شد
اگر منطقی و قابل اجرا بود اجرا شود و اگر ناسازگار با قوانین مدرسه بود با حرمت آنها را تفهیم کرد.
14- برقراری انضباط زورکی از راه تنبیه پیامدهایی نظیر مقاومت، بی اعتنایی و یا عصیان، منفی بافی، تملق و فرار از زندگی دانش آموزان را بدنبال خواهد داشت
پس بهتر است بیشتر از تشویق استفاده کرد.
بخش چهارم
15- چون شاگردان درس خوان، منضبط هستند مشکلی برای معلم ایجاد نمیکنند
بنابراین مورد بیمهری معلم قرار میگیرند و عکس این مطلب دانشآموزان ناسازگار چه مثبت و چه منفی بیشتر مورد توجه معلمان قرار میگیرند.
این کار باعث میشود که دانشآموزان درسخوان کم کم دلسرد شوند و آنان نیر مرتكب بیادبی شوند و به کارهای نامعقول دست بزنند.
16- برنامه مناسبی برای جلوگیری از وقوع بی انضباطی دانش آموزان و اطلاع از رفتار آنها طراحی شود.
17-افکار مثبت و شاد داشته باشید و دانش آموزان را از عواقب نمره منفیها و سختیهای کار در آینده نرنجانند بلکه همواره شاگردان را تشویق کنند.
۱۸ – به تفاوت های فردی توجه شود و تبعیض را به حداقل برسانند.
19- معلم با مطالعه کافی، آمادگی زیادی در زمینه روحی، جسمی و علمی و با نشاط وارد کلاس درس شود تا کلاس پر نشاطی داشته باشد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید